Witaminy i mikroelementy by były skuteczne powinny być prawidłowo łączone, a unikane powinny być niebezpieczne dla zdrowia kombinacje. Mówimy tu o zjawisku synergizmu i antagonizmu związków odżywczych.

Synergizm to współdziałanie związków odżywczych, sprzyjające zwiększeniu ich przyswajania przez organizm na poziomie przewodu pokarmowego oraz wykorzystania przez nasz układa komórkowy.

Antagonizm jest przeciwstawnym procesem do synergizmu, świadczy o tym, że jednoczesne spożywanie pewnych witamin czy składników mineralnych ogranicza lub uniemożliwia ich wchłanianie przez organizm.

 

Złota 5 suplementacji mitochondrialnej z poziomu synergizmu i antagonizmu

 

Magnez

Nie łączymy głównie z kawą ze względu na kofeinę przyspiesza wydalanie magnezu z organizmu. Unikamy alkoholu, streptomycyny, glikozydy nasercowe, kwas fitynowy, kwas szczawiowy, błonnik, diuretyki, zwiększonego spożycia wapnia i fosforu

Łączymy z białkiem, potasem, borem, wapńem, fosforem,  witaminą B6,  witaminą B1,

witaminą C, witaminą D.

Selen

Łączymy z witaminą A, witaminą C oraz witaminą E z, które w synergii działają dużo

skuteczniej.

Witamina D3

Nie łączymy z alkoholem, – zaburza metabolizm witaminy D.

Łączymy z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, wapniem, witaminą A , witaminą C oraz witaminą E. Absorpcję „słonecznej D” witaminy wspomaga też witamina B6

 

Cynk

Nie łączymy z herbatą i kawą. Taniny, zawarte w tych używkach, obniżają wchłanianie tych pierwiastków. Pogarsza wchłanianie cynku: kwas fitynowy, kwas szczawiowy, błonnik, alkohol, antybiotyki (zwłaszcza tetracyklina), żelazo, miedź, nadmiar wapnia.

Łączymy z witamina A, witamina C, witamina E, witamina B6, białko, magnez, potas, mangan.

 

Koenzym Q10

Łączymy z witaminą C dla wzmocnienie efektu antyoksydacyjnego, aby podnieść metabolizm energetyczny i redukcja poczucia zmęczenia,  funkcje układu nerwowego, prawidłowy podziały komórek łączymy Q10 z witaminą B2, witaminą B12 i niacyna.

 

 

III Złota zasada MitoHACKING – Mitochondrial Activ System

Dbaj o codzienne poprawne nawyki żywieniowe, unikaj sytuacji stresowych i nie prowokuj własnych. Jeżeli jesteś odbiorcą używek – przeszacuj wartości i podejmij najlepszą dla siebie wybór.  Twoje wybory stanowią o Tobie…

 

Wpływ palenia tytoniu na wybrane składniki mineralne wapń, magnez, żelazo, cynk i selen – przegląd badań. 

Patrycja Kuźmicka, Beata Karakiewicz, Iwona Rotter
Zakład Zdrowia Publicznego, Pomorski Uniwersytet Medyczny, Szczecin

 

Temat synergizmu i antagonizmu mikroskładników, bardzo ciekawie i wartościowo jest opisany na stronie Bonavita.pl w artykule: Synergizm i antagonizm witamin oraz składników mineralnych.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial